Μια διαφορετική σχολική χρονιά φτάνει σιγά – σιγά στο τέλος της, μετά από ατελείωτες ώρες τηλεκπαίδευσης και μια καθημερινότητα περιορισμένη από την καραντίνα. Σε λίγες ώρες, χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες θα προσέλθουν μουδιασμένοι στα εξεταστικά κέντρα προκειμένου να ξεκινήσει η δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων, όχι μόνο επειδή μετά από καιρό θα ξαναβρεθούν στις σχολικές τάξεις, αλλά και γιατί το γνώριμο στρες των εξετάσεων θα δίνει όπως και κάθε χρόνο το παρόν!
Read More…Οι μέρες των εορτών συνήθως συνδέονται με ένα αίσθημα ξεκούρασης και ανεμελιάς. Κατά πόσο, όμως, αληθεύει αυτό; Ή καλύτερα, για ποιους ισχύει κάτι τέτοιο; Σίγουρα οι γιορτές βιώνονται διαφορετικά από τα παιδιά σε σχέση με τους ενήλικες, όσον αφορά τουλάχιστον στο κομμάτι του προγραμματισμού και των υποχρεώσεων.
Read More…Η αρμονική φοίτηση του παιδιού στο σχολείο προϋποθέτει εκτός από τη γνωστική και την κοινωνική του προσαρμογή. Συχνά, ο προαύλιος χώρος μετατρέπεται, για μια ομάδα μαθητών, σε χώρο κοινωνικού αποκλεισμού. «Φύγε, δε σε θέλω για φίλο», «Είσαι άχρηστος και εξ’ αιτίας σου χάνει η ομάδα», «Είσαι ψεύτρα», «Θα μας κολλήσεις με τη χαζομάρα σου», είναι μερικά από τα σχόλια που ηχούν καθημερινά στο αυτί του παιδιού το οποίο περιθωριοποιείται από την ομάδα των συνομηλίκων.
Ο εκφοβισμός, ως συμπεριφορά, αποτελεί μια μορφή βίας μεταξύ παιδιών ή εφήβων που μπορεί να συμβεί τόσο στο πλαίσιο του σχολείου, όσο και στην ευρύτερη γειτονιά όπου διαμένει το παιδί. Σχετίζεται με την έμφυτη ανάγκη του ατόμου για επιβίωση, η οποία συνδέεται με το αίσθημα του ανταγωνισμού και την προσπάθεια για προβολή. Έτσι, δεν είναι λίγες οι φορές που οι μαθητές χρησιμοποιούν «ανέντιμες» μεθόδους προκειμένου να διακριθούν στο ανταγωνιστικό σχολικό πλαίσιο.
Η βία μεταξύ των παιδιών δεν είναι κάτι το καινούριο. Ας αναλογιστούμε τις περιπέτειες του «Όλιβερ Τουίστ», για παράδειγμα…Ωστόσο, ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) και η θυματοποίηση (victimization) θεωρούνται στις μέρες μας ως ένα παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο δεν αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα μόνο των βιομηχανικών χωρών, αλλά όλων των κοινωνιών και σχολικών θεσμών.
Read More…Η συμμετοχή του μαθητή μέσα στην τάξη έχει μεγάλη σημασία όχι μόνο για την απόκτηση καλύτερων βαθμών, αλλά και για τη συνολική γνώση που θα αποκομίσει κατά τη διάρκεια της σχολικής του ζωής. Ωστόσο, για μερικούς μαθητές το να μιλούν μπροστά σε όλη την τάξη ή το να κάνουν μια παρουσίαση μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος και φόβο, ειδικά δε όταν νιώθουν ότι υστερούν σε σχέση με τους συμμαθητές τους σε κάποιο γνωστικό αντικείμενο ή στις περιπτώσεις που δεν είναι πολύ καλά διαβασμένοι και προετοιμασμένοι. Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για τους μαθητές εκείνους οι οποίοι σε γενικές γραμμές είναι πιο ντροπαλοί και χαρακτηρίζονται από χαμηλή αυτοπεποίθηση.
Read More…Μερικά παιδιά αισθάνονται έντονο άγχος και φόβο όταν πηγαίνουν για πρώτη φορά σχολείο ή αρχίζει η νέα σχολική χρονιά μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές. Οι γονείς, μέσα στα πλαίσια του ρόλου τους, οφείλουν να βοηθήσουν το παιδί, ώστε να ξεπεράσει τα άγχη και τις φοβίες του σχετικά με το σχολείο, προκειμένου να προσαρμοστεί και να αποδώσει καλύτερα. Όταν, μάλιστα, το παιδί έχει αναπτύξει δεξιότητες που είναι χρήσιμες και απαραίτητες κατά τη μαθησιακή διαδικασία, οι πιθανότητες να παρουσιαστούν προβλήματα στο σχολείο ελαχιστοποιούνται.
Read More…Μα πόσο γρήγορα πέρασε ένα ακόμα καλοκαίρι; Σαν χθες είναι που κλείσανε τα σχολεία και σε λίγες μέρες ανοίγουν ξανά! Οι αυλές θα γεμίσουν παιδικά γέλια και φωνές, παλιοί φίλοι και συμμαθητές θα ξανασμίξουν και παντού θα ακούγονται ιστορίες για χαρούμενες διακοπές, εξορμήσεις σε εξωτικά μέρη, ανέμελα παιχνίδια στον ήλιο και τη θάλασσα.
Read More…Αυτό είναι ένα ερώτημα το οποίο απασχολεί κάθε ευαισθητοποιημένο γονιό σε θέματα που αφορούν την πρόοδο και την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού του. Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα, το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή του παιδιού στην Α΄ τάξη του ελληνικού δημοτικού σχολείου είναι η χρονολογική του ηλικία. Ωστόσο, οι ειδικοί επιστήμονες (παιδίατροι και ψυχολόγοι) γνωρίζουν ότι το κριτήριο της ηλικίας και μόνο δεν αρκεί για την ομαλή φοίτηση στην Α΄ τάξη. Όπως είναι γνωστό, κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.
Read More…Η μελέτη με σκοπό τη μάθηση απαιτεί την επεξεργασία του εκάστοτε μαθησιακού υλικού, την αναγνώριση και κατανόηση των συμφραζομένων, αλλά και την κατάκτηση και κατάλληλη χρήση του υλικού που εμπεδώθηκε. Ωστόσο, συχνά, η διαδικασία της μάθησης επηρεάζεται από τη δυσκολία συγκέντρωσης, από προσδοκίες αποτυχίας, προσωπικά προβλήματα, καθώς και από πολλούς άλλους παράγοντες, κάνοντας γονείς και μαθητές να ανησυχούν για την επίδοσή τους.
Read More…