Το Στρες της Οικονομικής Κρίσης μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε Αυτοκτονία!

Στις μέρες μας η οικονομική κρίση αποτελεί το μόνιμο θέμα συζήτησης και όχι μόνο, καθώς το στρες που δημιουργείται λόγω αυτής ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την αύξηση των προβλημάτων ψυχικής αλλά και σωματικής υγείας. Επιπρόσθετα, η οικονομική ανασφάλεια φαίνεται να ενοχοποιείται για την αύξηση των αυτοκτονιών σε χώρες που πλήττονται από κοινωνικές ανατροπές, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η Ελλάδα.

Πιο συγκεκριμένα τόσο το οξύ όσο και το χρόνιο στρες που βιώνει ο Έλληνας πολίτης λόγω της απότομης μείωσης του εισοδήματος, των περικοπών σε επιδόματα και συντάξεις, της ανεργίας και της επιβολής έκτακτων εισφορών, οδηγούν στην εμφάνιση διαταραχών του συναισθήματος – και κυρίως δυσθυμίας, κατάθλιψης και αγχωδών διαταραχών – αλλά και σε νοσήματα με επιπτώσεις σε οργανικό επίπεδο, όπως καρδιακές παθήσεις, καρκίνος, διαταραχές του πεπτικού συστήματος. Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι φορές που παρατηρείται το φαινόμενο της αυτοχειρίας, καθώς όταν το άτομο νιώθει να πνίγεται από τα χρέη, ότι έχει αποτύχει σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, ότι όλοι οι κόποι και οι προσπάθειές του για μια καλύτερη ζωή γκρεμίζονται από τη μια στιγμή στην άλλη, κυριεύεται από ένα έντονο αίσθημα απελπισίας και απόγνωσης με αποτέλεσμα η αυτοκτονία να μοιάζει με λύτρωση, να μοιάζει με την απάντηση σε όλο τον πόνο, τη λύπη και τα προβλήματά του. Μάλιστα, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, τα ποσοστά αυτοκτονιών στη χώρα μας έχουν παρουσιάσει μια αύξηση της τάξης του 40%!

Τα
άτομα που είναι πιο ευάλωτα στο στρες της οικονομικής κρίσης φαίνεται να είναι:

• Άνδρες μεταξύ 35-50 ετών που βιώνουν ραγδαίες αλλαγές σε επαγγελματικό επίπεδο
• Γυναίκες με βασικό χαρακτηριστικό της προσωπικότητας το άγχος, που έχουν να ανταπεξέλθουν παράλληλα σε πολλαπλούς ρόλους και που στερούνται ουσιαστικών διαπροσωπικών σχέσεων
• Άτομα που πάσχουν από σωματική ή ψυχική νόσο (π.χ. καρδιαγγειακά, κατάθλιψη)
• Άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση
• Όσοι έχουν να αντιμετωπίσουν παράλληλα προβλήματα στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή (π.χ. διαζύγιο, απουσία φίλων / δραστηριοτήτων)
• Όσοι λόγω των οικονομικών περικοπών μετακινούνται σε χαμηλότερη κοινωνική τάξη
• Όσοι δυσκολεύονται να λειτουργήσουν ευέλικτα στις δύσκολες καταστάσεις της ζωής μη μπορώντας έτσι να βρουν νέες στρατηγικές αντιμετώπισης των δυσχερειών που ανακύπτουν

Μερικές χρήσιμες συμβουλές:

Ο φαύλος κύκλος των αρνητικών σκέψεων που προκαλούνται από τις συνεχείς αλλαγές σε κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό επίπεδο μόνο σε βλάβες σε σωματικό και ψυχικό επίπεδο μπορούν να οδηγήσουν. Τι μπορούμε να κάνουμε:

• Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας γεμίζουν με χαρά και ικανοποίηση. Δεν χρειάζεται να είναι πάντα κάτι με υψηλό οικονομικό κόστος. Δοκιμάστε βόλτες στην παραλία, ζωγραφική, συγκεντρώσεις με φίλους στο σπίτι, επίσκεψη σε μια έκθεση ή παράσταση της αρεσκείας σας
• Αφήστε για λίγο στην άκρη την ενημέρωση από τα ΜΜΕ για τις κοινωνικό – οικονομικές εξελίξεις, γιατί διαφορετικά αυξάνεται το στρες, ο αρνητικός τρόπος σκέψης, η απελπισία και η απόγνωση κάνοντάς μας αδύναμους να αντιμετωπίσουμε λειτουργικά την καθημερινότητα
• Προσπαθήστε να βρείτε νέους τρόπους να αντισταθμίσετε τα όσα χάνετε. Η επικέντρωση και μόνο στην αδικία που συμβαίνει δεν είναι βοηθητική καθώς μας κρατά στάσιμους
• Παρόλο που οι καιροί είναι δύσκολοι και πιεστικοί
αναζητήστε τα θετικά που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στη ζωή σας και μην επικεντρώνεστε μόνο στα αρνητικά
• Εάν διαπιστώσετε πως κάποιος δικός σας άνθρωπος σκέφτεται την αυτοκτονία ως διέξοδο στα προβλήματά του,
ακούστε τον προσεκτικά δείχνοντας κατανόηση και παρέχοντας υποστήριξη. Συζητήστε μαζί του για πιθανές εναλλακτικές λύσεις και τονίστε του ότι σε στιγμές απελπισίας δεν σκεφτόμαστε καθαρά. Γι’ αυτό οι βεβιασμένες ενέργειες δεν είναι αποτελεσματικές. Ωστόσο, καλό είναι να τον παραπέμψετε άμεσα σε κάποιον ψυχίατρο ή ψυχολόγο

Είναι γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα το άτομο χάνει πιο εύκολα τον έλεγχο του εαυτού του και οι λόγοι είναι κυρίως οικονομικοί. Παρόλο που η κρίση μας φέρνει αντιμέτωπους με απότομες αλλαγές και σκορπίζει παντού απόγνωση, αγανάκτηση και καταθλιπτικά συναισθήματα ας έχουμε πάντα στο μυαλό μας πως «ότι δεν σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό»! Μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα και ακόμα κι αν νιώθουμε αδύναμοι και αβοήθητοί η συμβολή ενός ψυχολόγου / ψυχιάτρου μπορεί να αποβεί καταλυτική.