Διαδίκτυο: Χώρος Εναλλακτικής Επικοινωνίας ή Παράγοντας Κινδύνου;

diadiktio

Ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα ζητήματα που συνοδεύουν τη μεγέθυνση του κυβερνοχώρου είναι αυτό της χρήσης των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης.

Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργήσουν το δικό τους περιεχόμενο και να το μοιραστούν με ένα ευρύ δίκτυο ατόμων. Στις ιστοσελίδες αυτές, τα παιδιά και οι νέοι ανταλλάσσουν σκέψεις και πληροφορίες σχετικά με τα ενδιαφέροντά τους, δημοσιεύουν και ανταλλάσσουν φωτογραφίες, βίντεο και μουσική, δέχονται σχόλια από φίλους ή επισκέπτες και συνδέονται με τις ιστοσελίδες άλλων χρηστών. Σε πολλές ιστοσελίδες μπορούν επίσης να διαδράσουν με φίλους τους σε πραγματικό χρόνο μέσω υπηρεσιών άμεσων μηνυμάτων ή σε δωμάτια ανοιχτής επικοινωνίας “chat rooms” ή σε “forums” και τους δίνεται ακόμα η ευκαιρία να γνωρίσουν νέους φίλους, να παίξουν παιχνίδια on line, να συμμετάσχουν σε «κοινότητες» όπου έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν για τα ενδιαφέροντά τους με άλλους.

Ωστόσο, αρκετά συχνά, το χρονικό διάστημα που τα παιδιά ασχολούνται με το Διαδίκτυο αποτελεί βασική αιτία εκνευρισμού. Επίσης, πολλές φορές, γίνεται αντιληπτό ότι τα παιδιά αντί να κάνουν τα μαθήματα και τις εργασίες τους, περνούν ατελείωτες ώρες συνομιλώντας ηλεκτρονικά με φίλους τους, παίζοντας παιχνίδια ή μιλώντας με αγνώστους σε chat rooms. Επομένως, ο κίνδυνος εθισμού στις διαδικτυακές «σχέσεις» και στις «σεξουαλικές πράξεις» στους χώρους κοινωνικής δικτύωσης είναι ιδιαίτερα υψηλός, ενώ ταυτόχρονα είναι δυνατόν να αποσπάσει τον νέο από τις καθημερινές του υποχρεώσεις, λόγω των πολλών ωρών που ασυναίσθητα περνά μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή.

Τα παιδιά και γενικότερα οι νέοι μπορεί εύκολα να «κολλήσουν» σε on line δραστηριότητες, όπως παιχνίδια με πολλούς χρήστες, άμεσα μηνύματα, πορνογραφία και chat rooms. Παράλληλα, το φαινόμενο τείνει να γενικευτεί ως τάση κυρίως ανάμεσα στις ηλικιακές ομάδες μεταξύ 12 – 18 ετών. Τα παιδιά που δεν είναι δημοφιλή ή είναι ντροπαλά, έλκονται από τις ευκαιρίες δημιουργίας μιας νέας ταυτότητας σε ηλεκτρονικές «κοινότητες». Όμως, η φαινομενική αυτή «κοινωνική δραστηριότητα» για το εσωστρεφές άτομο και η ενασχόληση με τους χώρους κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να οδηγήσει σε απομόνωση από τους φίλους και τα κοινωνικά δίκτυα των συνομηλίκων.

Πιο συγκεκριμένα, η υπερβολική ενασχόληση με το διαδίκτυο μπορεί να οδηγήσει σε:

• Παραμέληση της οικογένειας και των φίλων
• Οξυθυμία, αίσθημα κενού και θλίψης όταν δεν είμαστε στο διαδίκτυο και αίσθημα ευφορίας όσο βρισκόμαστε σε αυτό
• Αναζήτηση όλο και περισσότερου χρόνου στο διαδίκτυο και δυσκολία παύσης αυτής μας της ενασχόλησης
• Προβλήματα στο σχολείο
• Διαταραχές ύπνου και διατροφής
• Μειωμένη αθλητική δραστηριότητα
• Ημικρανίες
• Ξηρά μάτια ή μυωπία
• Μυοσκελετικές παθήσεις
• Παραμέληση προσωπικής υγιεινής

Μερικές συμβουλές προς τους γονείς:

• Εξετάστε αν το παιδί σας ασχολείται υπερβολικά με το διαδίκτυο. Αν δείχνει ισχυρά σημάδια εξάρτησης χρειάζεστε βοήθεια από ειδικό
• Διερευνείστε εάν η χρήση του διαδικτύου αποτελεί σύμπτωμα άλλων προβλημάτων (π.χ. κατάθλιψη, θυμό, χαμηλή αυτοεκτίμηση)
• Μιλήστε με το παιδί σας για τις on line δραστηριότητες και φίλους του
• Επιμείνετε να σας ενημερώσει αν σκέφτεται να συναντήσει κάποιον on line φίλο
• Κατευθύνετέ το σε σελίδες για την υγιή σεξουαλικότητα και μιλήστε του για την πορνογραφία στο διαδίκτυο
• Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δημιουργεί σχέσεις με συνομηλίκους του και να συμμετέχει σε αθλητικές δραστηριότητες
• Καλό είναι να ενημερώνεστε για το περιεχόμενο του video game που παίζει το παιδί σας και για το κατά πόσο είναι κατάλληλο για την ηλικία του